4,000,000
2017-2019
בוצע
דרך הבשור היא דרך מטיילים לרכב לאורך נחל הבשור. הדרך מהווה חלק מציר "דרך הבשמים" ההיסטורית, בשל כך חלות עליה מספר תוכניות אב, תוכניות מתאר והחלטות במסגרת הכרת ארגון אונסקו ב"דרכי הבשמים". תכנית אב רעיונית בשם "דרך הבשור על נתיב דרך הבשמים" (אדר' אסף קשטן ורמי חרובי, ינואר 1996) מהווה בסיס לתוואי הדרך מצומת צאלים בדרום ועד ל"קו הירוק" (גבול רצועת עזה) באזור קיבוץ בארי בצפון.
דרך נוף הבשור הדרומית הקיימת, הוקמה לפני עשרות שנים כדרך מצעים לשימוש המטיילים באיזור. הדרך עוברת בגדת הנחל המערבית/שמאלית, בקטע הנחל מצאלים עד גן לאומי אשכול. היא מאפשרת לציבור נגישות לנחל ואתריו כגון גשר החבלים, תל שירוחן ועוד. לאורך השנים מוכיחה הדרך הקיימת אטרקטיביות גבוהה לציבור המטיילים בעונות הפריחה בעיקר ולאורך כל השנה.
מנהלת נחל הבשור החליטה לתכנן ולהקים המשך צפוני לדרך הבשור הקיימת, מגן לאומי אשכול ועד קיבוץ רעים מצפון. אורך התוואי כ-18 ק"מ, תוך שימוש בדרכי עפר קיימות שישודרגו לדרך רכב ממצעים ברוחב כ-5 מטר, בתוספת כניסות, מוקדי תצפית עצירה ומנוחה, חניון מרכזי ב"יער המילואים", שילוט הכוונה ובטיחות ועוד. התוואי תוכנן בתיאום עם כל הגופים הרלוונטיים באזור, תוך תיאום מפורט עם החקלאים, ואושר על ידי מינהלת הנחל.
בשנת 2018 הושלמה סלילת 10 ק"מ בדרך הבשור התיכונה בין פארק אשכול לתל ג'מה. בשנת 2019, לאחר השלמת סלילת הדרך, בוצעו מתחמים ונקודות לאורך הדרך: חניון גב חולית, מצפה מאגר נירים, באר הדקלים וסינגל אופניים משפחתי היוצא מחניון יער המילואים לאורך של 6 ק"מ.
לאחר השלמת המקטע האחרון של הפרוייקט – המתחיל בתל ג'מה ומסתיים בסמוך לחרבת גררית, הפכה דרך הבשור הצפונית לדרך התיכונה.
שותפים: מנהלת נחל הבשור, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל, הקרן לשטחים פתוחים, רשות הטבע והגנים.
קבצים: